درای نیدلینگ – طب سوزنی

درای نیدلینگ (Dry needling)

درای نیدلینگ یک روش درمانی جدید جهت کاهش درد می باشد که بیشتر در درمان درد عضلات و نقاط ماشه ایی (تریگر پوینت) استفاده می شود و با نام درمان با سوزن خشک هم شناخته می شود چون در این روش درمانی فقط سوزن وارد عضله شده و هیچگونه مایع یا ماده ای به داخل بافت تزریق نمی شود.
نقاط ماشه ایی نقاط دردناکی هستند که در اثر استفاده نامناسب و بیش از اندازه از عضلات و خونرسانی ضعیف عضلات و پوزیشن های نامناسب و طولانی در عضلات ایجاد شده و باعث ایجاد درد شدید در خود عضله و یا بصورت ارجاعی در جایی دیگر می شود. این نقاط معمولا به لمس خیلی حساس بوده و سبب منتشر شدن درد می شود. فیزیوتراپیست پس از معاینه دقیق و پیدا کردن نقاط ماشه ایی، با تکنیک اختصاصی هر عضله سوزن را به نقطه مورد نظر وارد کرده و ورود سوزن باعث باز شدن فیبرهای درهم تنیده شده عضله و همچنین ترشح مواد شیمیایی ترمیم کننده سبب کاهش درد و درمان و از بین رفتن نقاط ماشه ایی می شود. از عوارض درای نیدلینگ می توان به قرمزی و تندرنس و گرفتگی عضله اشاره کرد که معمولا فیزیوتراپیست پیش از استفاده از انجام درمان از عوارض احتمالی بیمار را آگاه کرده و جای نگرانی وجود ندارد. این تکنیک درمانی کاملا ایمن و بی خطر بوده و فقط حتما باید توسط فیزیوتراپیست دوره دیده و متخصص انجام شود. درای نیدلینگ معمولا در کنار روش های درمانی دیگر مانند تمرین درمانی، گرما درمانی، کشش انجام می شود و بعنوان تکمیل کننده درمان استفاده می شود. علاوه بر مشکلات عضلات در مشکلاتی مانند محدودیت حرکتی مفاصل به دنبال اسکار محل زخم و کوتاهی عضلات نیز تاثیرات درمانی آنی و بسزایی دارد.
همچنین در مشکلات و درد مفاصل، کمردرد و دیسکوپاتی، تاندونیت عضلات، میگرن و سردرد با منشا گردن (Tension Type Headache) مشکلات مفصل فک، آسیب های گردن و دیسک و گرفتگی عضلات، سندروم تونل کارپال، مشکلات ستون فقرات، دردهای لگن، دردهایی با منشا گیرکردن عصب مانند سیاتیک، مشکلات مغزی مانند سکته مغزی و فلج عصب صورت (فلج بلز) و…. دارای نتایج درمانی تایید شده می باشد.