فیزیوتراپی و سندروم شانه یخ زده (Frozen Shoulder)

سندروم شانه یخ زده باعث درد و خشکی و محدودیت حرکتی مفصل شانه می شود که نهایتن منجر به خشکی کامل مفصل می شود. بعد از یک دوره تشدید علائم، علائم بهبودی شروع شده اما بهبودی کامل آن ممکن است سه سال طول بکشد. فیزیوتراپی خط اول درمان در این بیماری می باشد که بیشتر تاکید بر روی حفظ دامنه حرکتی و کاهش علائم بیمار می باشد. معمولا بیشتر در سنین 40 تا 60 سال و در خانمها شایع تر است.
در سندروم شانه یخ زده کپسول مفصلی ضخیم و سفت و کوتاه شده و سبب چسبندگی کامل مفصل و کاهش مایع مفصلی می شود. از علائم بالینی آن می توان به درد شدید و خنجری، ناتوانی در حرکت دادن دست توسط خود فرد یا توسط دیگری شود.
سندروم شانه یخ زده سه مرحله دارد:
1) یخ زدگی (Freezing)
در این مرحله درد بیمار بتدریج بیشتر و بیشتر می شود و زمانیکه درد زیاد شد، دامنه حرکتی مفصل شانه بطور کامل محدود شده و این مرحله 6 تا 9 ماه طول می کشد.
2) انجماد (Frozen)
در این مرحله درد بیمار شروع به کم شدن کرده اما خشکی مفصل باقی مانده و انجام فعالیت های روزمره برای فرد خیلی مشکل شده و این مرحله 4 تا 6 ماه طول می کشد.
3) ذوب شدن (Thawing)
دامنه حرکتی مفصل شانه در این مرحله شروع به بهبود کرده و بهبودی کامل دامنه حرکتی و بازگشت قدرت عضلات بین 6 ماه تا دو سال زمان لازم دارد.
علت اصلی این بیماری ناشناخته است اما علل مختلفی در ایجاد و تشدید آن نقش دارد:
دیابت: سندروم شانه یخ زده در افراد دیابتی شایع تر است و علت آن ناشناخته است. همچنین میزان محدودیت حرکتی و خشکی این بیماران مدت زمان طولانی تری خواهد داشت.
بیماریهای زمینه ایی: بیماریهایی مانند پرکاری و کم کاری تیرویید، پارکینسون و بیماری های قلبی می تواند ریسک ابتلای به این بیماری را افزایش می دهد.
بی حرکتی: این بیماری می تواند بدنبال یک دوره بی حرکتی پس از جراحی های مختلف، شکستگی ها و آسیب های مغزی و دیگر آسیب ها ایجاد شود. بنابراین بیماران باید پس از هر جراحی و آسیب جهت جلوگیری از سندروم شانه یخ زده هر چه سریعتر حرکت را شروع کنند.
درمان:
در موارد حاد طبق تشخیص پزشک معالج داروهای مسکن و ضد التهابی شروع شده و در اولین فرصت فیزیوتراپی باید شروع شود. فیزیوتراپی با هدف کاهش درد و التهاب و افزایش دامنه حرکتی و افزایش قدرت عضلات انجام می شود. با استفاده از دستگاههای مختلف مانند جریان های الکتریکی؛ امواج مافوق صوت (اولتراسوند) ، لیزر و درای نیدلینگ و تمرین درمانی اختصاصی مدت زمان دوره این بیماری بصورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!