کلینیک درمان غیر جراحی بی اختیاری ادراری ویا مدفوع، و یبوست

در کلینیک الهام با استفاده از روش های پیشرفته ی درمان با کمک هماهنگ نمودن ذهن و قسمت های درگیر، می توانیم بسیاری مشکلات شما  را حل نماییم. برخی از این مشکلات عبارتند از: اختلال در عملکرد عضلات کف لگن، یبوست مزمن، دفع ناکامل، بی اختیاری در دفع گاز، بی اختیاری یا اضطرار در دفع ادرار، بی اختیاری مدفوعی، واژینیسموس (درد شدید یا ترس در زمان مقاربت)،  بازآموزی عضلات پس از پیوند عصب و مشکلات مشابه تحت درمان قرار می گیرند.

مشکلات سیستم گوارشی از جمله یبوست های مزمن، اسهال، بی اختیاری ادراری  و یا مدفوعی می تواند عمیقا کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این عوامل بطور واضح روی سلامت کلی و احساس خوب بودن اثر میگذارد. از دست دادن کنترل ارادی روی عملکرد روده و یا مثانه، روی کوچکترین جنبه های زندگی شخص در فعالیت های روزانه، خانه، محل کار، دانشگاه، تفریح و مسافرت تاثیر می گذارد و درایجاد و حفظ روابط، نقش مهمی بازی می کند.

بیوفيدبك تراپی یک روش درمانی است كه امواج الکتریکی بدن را به شکل صوتی و تصویری به بیمار نشان می دهد تا با کنترل این امواج بتواند هماهنگی بین قسمت های مختلف درگیر ایجاد نموده و قسمت مورد نظر را بهتر در اختیار داشته باشد. قسمت هایی مانند اسفنگتر مقعد یا اسفنگتر کنترل خروج ادرار که در یبوست و یا دفع بی اختیار گاز یا ادرار مسئولیت عمده ای دارند. بایوفيدبك به بيماران كمك می كند تا بتوانند كنترل بهتری برعملكرد اندام بدست آورند. درمان با روش بيوفيدبك، درمانی غير تهاجمي است كه می تواند در کنار تکنیک های دیگر فیزیوتراپی فرد را به زندگی عادی با کیفیت مناسب بازگرداند.

چه زمانی می توانید از فیزیوتراپی تخصصی کف لگن و بیوفیدبک تراپی در درمان اختلالات کف لگن در این کلینیک استفاده کنید؟

  • اگر دچار یبوست های مزمن و اختلال و ناهماهنگی در دفع هستید.
  • اگر از بی اختیاری مدفوع رنج می برید.
  • اگر از بی اختیاری و یا احتباس ادراری ناراحت هستید.
  • اگر از تکرر ادرار و یا اضطرار در مراجعه به سرویس شاکی هستید.
  • اگر دچار بی اختیاری در کنترل گاز شده اید.
  • اگر دچار واژینیسموس (درد و یا ترس شدید از مقاربت) هستید.

يبوست و اختلال دفع

یبوست مزمن، به خودی خود ممکن است قابل تحمل باشد؛ اما بی توجهی به آن و عدم تلاش برای درمان آن می تواند عوارض و بيماری های مهمی را به همراه داشته باشد. يبوست مزمن، يکی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ است.

يکی از شايع‌ترين عوارض يبوست، هموروييد يا بواسير است. هموروييد به اتساع سياهرگ‌های راست روده يا مقعد گفته می‌شود و علامت شايع آن درد و خونريزی هنگام اجابت مزاج است. زور زدن همراه با مدفوع سخت می‌تواند موجب پارگی بافت مقعد و ايجاد فیشر (شقاق) شود که بسيار دردناک ‌است. حتی گاهی فشار بيش از حد هنگام اجابت مزاج می‌تواند سبب خروج بافت رکتوم (راست روده) از مقعد شود. به اين عارضه «پرولاپس‌رکتوم» گفته می شود.

از دیگر عوارض مهم یبوست، افسردگی و استرس روحی و روانی است که می تواند زمینه ساز آسیب های جدی دیگری در فرد و روابطش شود.

دفع ناهماهنگ، اختلال شایعی است که تقریبا نیمی از افراد مبتلا به یبوست و مشکلات دفعی دچار آن هستند. این اختلال عملکردی به دلیل عدم هماهنگی بین عضلات جدار شکم و عضلات کف لگن در حین دفع مدفوع رخ می دهد. در گذشته تصور بر این بود که این افراد مبتلا به بیماری گوارشی هستند؛ ولی امروزه با امکانات تشخیصی دقیق مشخص شده است که بسیاری از این بیماران هیچ گونه مشکل گوارشی ندارند.

بیوفیدبک در کنار دیگر تکنیک های تخصصی فیزیوتراپی کف لگن به این بیماران کمک می کند تا آگاهانه به هماهنگی حین دفع برسند. همچنین در درمان بیماران با یبوست مزمن و مقاوم به درمان کمک می کند تا فرد بتواند آگاهانه عضلات اطراف مقعد را شل و آرام نگه دارد و نه تنها دفع راحتی داشته باشد بلکه از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

بی اختیاری مدفوع

عبارت است از عدم توانایی برای کنترل و نگهداری مدفوع یا نشت غیر ارادی مدفوع از رکتوم. بی اختیاری مدفوع در هر سنی ممکن است دیده شود و در زنان و افراد مسن شایع تر است. بی اختیاری مدفوع موجب خجالت زدگی، ناراحتی یا سرافکندگی و انزوای فرد می شود.

علل بی اختیاری مدفوع عبارتند از:

یبوست، آسیب عضلات اسفنگتر مقعد، مثلاً به دنبال زایمان، قرار دادن فورسپس در هنگام زایمان، یا پس از جراحی همورویید.، آسیب دیدگی اعصاب اسفنگتر مقعد یا رکتوم مثلاً در اثر زایمان، سکته مغزی، دیابت یا ام اس.، کاهش گنجایش ذخیره سازی مدفوع در رکتوم (مثلاً به دنبال جراحی یا رادیوتراپی رکتوم)، اسهال، اختلال عملکرد کف لگن.

یبوست از شایع ترین علل بی اختیاری مدفوع است. یبوست همچنین موجب کشیده شدن بیش از حد و در نتیجه، ضعیف شدن عضلات رکتوم می شود و این اختلال به عدم کنترل مدفوع می انجامد.

فیزیوتراپی کف لگن در درمان بی اختیاری مدفوع، باعث کنترل بهتر ماهیچه های کف  لگن و مقعد می شود. این عضلات  در کنترل مدفوع نقش اصلی را بر عهده دارند.

بی اختیاری ادراری (استرسی، اضطراری، عملکردی)

علائم بی‌اختیاری ممکن است از نشت خفیف ادرار تا خیس شدن غیرقابل کنترل متفاوت باشد. بی اختیاری ادرار می تواند به دلیل عفونت های ادراری، عفونت های زنانگی، بزرگی غده پروستات، ‌تجمع مدفوع، استفاده از برخی داروها و مهم تر و شایع تر از همه، شل و ضعیف شدن عضلات کف لگن و شکم ایجاد شود .

در افرادی که مبتلا به بی اختیاری ادرار از نوع استرسی هستند، عضلات نمی توانند در برابر فشار اعمالی مثل سرفه کردن، عطسه کردن، خندیدن و بلند کردن اشیا مقاومت کنند و در نتیجه باعث نشت ادرار می شود. همچنین افرادی که مبتلا به بی اختیاری ادرار اضطراری و تکرر هستند، به صورت متوالی نیاز ناگهانی به دفع ادرار و به صورت مکرر احساس می کنند و گاهی قبل از رسیدن به دستشویی خود را خیس میکنند.

فیزیوتراپی تخصصی کف لگن در درمان بی اختیاری ادرار به فرد کمک می کند تا با تقویت عضلات کف  لگن، کنترل دفع ادرار را در اختیار خود داشته باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

کلینیک الهاممطالب علمیدرباره ماتماس با ما